Boy Stories

Minnet är en plats där man bara hör ekon och ser skuggor. Minnet är synens gråstarr och hörselns tinnitus. Det sliter i spindelväv. 
Carl Emil Englund 

I serien Boy Stories (2006-2012) återvänder Johan Willner i tiden. Till en plats där något hände, till ett ögonblick som aldrig lämnat honom. Fotografierna skildrar minnesbilder från barndomen. Minnen som alla har omformats och färgats av tiden men som på något sätt alltid funnits kvar. I detaljrika fotografier presenteras filmiska scener från minnen, drömmar, tolkningar och ibland illusioner.

Mitt arbete tog sin början med en inre bild, ett minne. Det är kanske den starkaste bilden jag har upplevt någon gång och jag ville försöka ta den. Jag har letat efter bilder överallt, under många år. Jag har porträtterat människor, kulturer, landskap och religioner. Genom andra har jag försökt att uttrycka mig själv. Den här bilden har jag burit med mig. I minnet ser jag en pojke, han sitter i bilen och blöder från huvudet. Skolkamraterna står runt bilen och tittar på honom, hånar honom. Jag minns att han inte grät, att han aldrig tappade ansiktet.
- Johan Willner

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0